سرگیجه‌های to-do لیستی

در سال‌های نه چندان دور، تنها ابزار مدیریت زمان و برنامه‌ریزی، کاغذ و قلم بود. اما امروزه با همه‌گیر شدن وسایل الکترونیکی، مانند رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و  موبایل‌های هوشمند، اوضاع کمی فرق کرده است. با یک جستجوی ساده می‌توانید انبوهی از ابزار و اپلیکیشن‌های بهره‌وری (Productivity Tools) را برای دستگاه خود پیدا کنید که هر کدام ویژگی‌ها و امکانات خاصی دارند. اما با وجود این ابزار و اپلیکیشن‌های متنوع، باز هم برخی از افراد در برنامه ریزی و میزان بهره‌وری خود مشکل پیدا می‌کنند. 
در این مطلب می خواهیم ببینیم اینکه از کدام وسیله یا اپلیکیشن برای برنامه ریزی استفاده می‌کنیم، تاثیری بر روی بهروه‌وری ما دارد یا نه. هرچند می‌توان حدس زد که این ابزار، به ندرت دلیل اصلی عدم بهره‌وری ما هستند و اشکال اصلی به خود ما و ذهنمان بر می‌گردد. 

جستجوی بی پایان برای یافتن راه حل جادویی
هر یکی دو سال، یک اپلیکیشن جدید در زمینه بهره‌وری می‌آید که توجه همه را به خود جلب می‌کند. در حال حاضر،‌ اپ‌های Wunderlist، Any.do و Things (برای اپلی‌ها)‌ مطرح هستند. تمام این سه اپ، ایده کلی دارند، تهیه یک to-do لیست (واقعا معادل to-do در زبان فارسی چیست؟) این اپ‌ها با اینکه تفاوت‌های جزئی دارند، اما در عملکرد اصلی، بسیار شبیه به یکدیگر هستند؛ شما وظایف را اضافه می‌کنید، آن‌ها را بر اساس پروژه یا موضوع، دسته‌بندی می‌کنید، سر رسید برای آن‌ها تعیین می‌کنید و وقتی که انجام شدند، تیکشان می‌زنید. این تقریبا یک نسخه به‌روز شده از همان کاغذ و قلمی است که دهه‌ها استفاده می‌شدند.
نکته عجیب این است که بعضی از مردم، برای افزایش بهره‌وری، دائما اپ‌های مدیریت وظایفشان را عوض می‌کنند تا بتوانند یک راه حل جادویی بیابند. البته، این کار گاهی عاقلانه است، چرا که تفاوت‌هایی بین اپ‌ها وجود دارد که برای تعدادی از مردم مهم است. اما واقعیت این است که اگر شما نتوانید برای مدیریت وظایف خود از مثلا Any.do استفاده کنید،‌ از Wunderlist یا Things هم نمی‌توانید.
این قضیه فقط در مورد اپ‌های to-do نیست، در مورد سایر سیستم‌های بهره‌وری،‌ اپ‌های نوت‌برداری، رژیم‌های غذایی و هدف‌گذاری سال جدید نیز صدق می‌کند. اگر وسیله یا اپلیکیشنی برای شما کار نکند،‌ احتمال اینکه ابزار دیگر هم برای شما کار نکنند، بسیار بالاست. در واقع، مسئله، عادات بد و ایراد در روش بهره‌وری خود شماست.

حقیقت کلیدی: رفتار خود را تغییر دهید. تغییر اپ و استفاده از اپ‌های جدیدتر، مشکلی را حل نمی‌کند، مگر اینکه به آن پایبند باشید. 


حقیقتی ساده درباره بهره‌وری
بهره‌وری در حقیقت ترکیبی از انرژی، تمرکز و مدیریت زمان است. اگر شما نظم داشته باشید، می‌توانید تمام توجه خود را در یک ساعت، روی فقط یک کار خاص متمرکز کنید‌ و به نتیجه خوبی هم دست پیدا کنید. شاید یک برنامه مدیریت وظایف یا یک استراتژی بهره‌وری،‌ یکی دوتا از این مراحل را برای شما کمی ساده‌تر کند، اما حقیقت این است که نمی‌تواند آن‌ کارها را برایتان انجام دهد. 
به عنوان مثال، من از Taskulu و Google Keep برای پیگیری کارهایم استفاده می‌کنم. این یعنی وقتی پشت لپ‌تاپ مینشینم،‌ دیگر نیازی نیست فکر کنم که حالا باید چه کاری انجام دهم؛ فقط یک نگاه به لیست می‌اندازم و کاری که احساس می‌کنم اولویت دارد را شروع می‌کنم. اما نکته اینجاست که باز هم این من هستم که باید کار مورد نظر را انجام دهم و اگر بخواهم به جای آن بروم سراغ تماشای اپیزود جدید سریال محبوبم، دیگر اینکه گزینه بعدی در لیست چیست و این‌که چه برنامه‌ریزی دقیقی کرده باشم،‌ اهمیتی نخواهد داشت. این مسئله نشان می‌دهد که مشکل از اپ مدیریت وظایف و یا سیستم بهره‌وری نیست،‌ بلکه مشکل از خود من است و باید بفهمم که چرا انگیزه‌ای برای انجام آن کار ندارم.

حقیقت کلیدی: این شما هستید که باید کار را انجام دهید، نه اپلیکیشنی که استفاده می‌کنید.

 
چیزی را که برایتان کاربرد دارد، پیدا کنید و به آن پایبند باشید
بهترین ابزار، آن‌هایی هستند که با سبک زندگی شما هم‌خوانی داشته باشند و استفاده از آن‌ها برایتان ساده باشد. به محض این‌که گزینه مناسب را پیدا کردید،‌ همان را نگاه دارید. اگر اپ مدیریت وظایف شما، پاسخ‌گوی نیازتان است و از آن استفاده می‌کنید، دلیلی ندارد آن را به خاطر یک اپ جدید و جذاب رها کنید.
تسکولو و Keep برای من واقعا مفیدند، اما آن‌ها تنها ابزار موجود نیستند. در بین اپ‌های مدیریت وظایف، هر اپ قابل قبول دیگر، یا حتی کاغذ و قلم هم می‌تواند جایگزین Keep شود و هیچ چیز جادویی در مورد آنها وجود ندارد. من به خاطر رابط کاربری، آنها را انتخاب کردم، اما واقعیت این است که آن‌ها فقط برای من یک چارچوب منظم فراهم می‌کنند و جزئیاتشان آن‌قدر اهمیت ندارد.
شما هم اگر یک اپ مدیریت وظایف یا هر استراتژی دیگری برای بهره‌وری دارید که برایتان مفید است، همان را حفظ کنید. چرا که دائما تغییر اپ یا امتحان کردن استراتژی‌های متفاوت، از مسیر بهره‌وری منحرفتان می‌کند.

 
کلید بهره‌وری در رفتار ماست
اگر می‌خواهید کاری انجام دهید، ابزار بهره‌وری می‌تواند به شما کمک کند که زمان خود را مدیریت و انرژی خود را متمرکز کنید اما نمی‌تواند آن کار را برایتان انجام دهد. واقعیت این است که اگر شما نخواهید کاری را انجام دهید، مهم نیست چه مقدار ابزار و ترفند در اختیار داشته باشید، چون آن‌ها دیگر هیچ کمکی نخواهند کرد. پس اگر دچار این مسئله هستید، بهتر است به جای این که بین اپ‌ها سوییچ کنید، مشکل اصلی را پیدا کنید.
کلید‌های دست‌یابی به بهره‌وری، اغلب کاملا درونی هستند. راه حل، گسترش عادات خوب و توانایی تمرکز بر روی یک کار است.
 

 آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید که دائما اپ‌های مختلف را امتحان می‌کنند؟ راه حل پیشنهادی شما برای بهره‌وری بهتر چیست؟ خوشحال می‌شویم نظرات و افکار خود را با ما در میان بگذارید.


برداشت آزاد از: Makeuseof.com
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی